Tallers i Experiències


Ponència inicial
9:45 h

"La robòtica i la programació: d'eina motivadora a aprenentatge instrumental" (Daniel Martin).

Són moltes les escoles que introdueixen la iniciació a la robòtica, o a la programació, dins del seu currículum. Però com podem donar continuïtat, a aquesta iniciació, i convertir la programació en un nou aprenentatge instrumental, necessari per al futur dels nostres alumnes. A partir de l'anàlisi del canvi de paradigma que han comportat les TAC al nostre model educatiu, oferirem pautes metodològiques, didàctiques i d'organització per donar continuïtat i enriquir els projectes de robòtica als nostres centres.

CV:
Empresari, emprenedor, digital i profundament curiós. Fundador d'Innova't Educació, una empresa de serveis educatius especialitzada en tecnologies de l'aprenentatge i el coneixement, amb més de 1.000 alumnes.

Taller A1
11:15 h

"Treballem les disciplines STEM amb els robots de LEGO® Education MINDSTORMS® EV3".

Formadora: Rocío Lara (RO-BOTICA)

Sinopsi: Aprenem com intruduir les STEM a l'aula a partir de les propostes didàctiques dels robots de LEGO® i el contingut curricular que els acompanya.

Adreçat al Cicle Superior de Primària i Secundària.

* Els participants han de portar una tauleta o portàtil amb el programari instal.lat: https://education.lego.com/en-us/downloads

* Tutorial: https://app.box.com/s/qqjd93vq73dtt1sz95p241n7qwklihtq

Experiència A2
12:40 h

Guanyador del 1r premi TIC: “ART 360: una experiència multidisciplinar amb realitat virtual”.

Montse Jiménez, Maikel Blanco, Eva Messeguer i Jordi Coll. Vedruna Catalunya Educació.

Art 360 és un projecte interdisciplinar que té com a objectiu fusionar coneixement, tecnologia i innovació . Art 360 és un projecte EN XARXA (som 36 escoles), col.laboratiu (entre centres, professors, matèries i alumnes), competencial i integrador (posa en funcionament les competències i disciplines del segle XXI). Amb ART 360 s'estudia una obra arquitectònica de l’entorn proper a cada escola Vedruna a partir de tres punts de vista: Històric i social (Treball del context històric, emmarcat en la ciutat, i explicació de la vessant arquitectònica); Tecnològic (gravació i edició en 360 i gestió de dades a l’aplicació; i Artístic (Anàlisi formal de l’edifici i recreació escultòrica). Tot el contingut es puja a una app creada especialment per al projecte de georeferenciació.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: Educació Primària i Secundària.

Experiència A3
15:00 h

"Treballem les disciplines STEM amb els robots de LEGO® Education MINDSTORMS® EV3".

Formadora: Rocío Lara (RO-BOTICA)

Sinopsi: Aprenem com intruduir les STEM a l'aula a partir de les propostes didàctiques dels robots de LEGO® i el contingut curricular que els acompanya.

Adreçat al Cicle Superior de Primària i Secundària.


* Els participants han de portar una tauleta o portàtil amb el programari instal.lat: https://education.lego.com/en-us/downloads

* Tutorial: https://app.box.com/s/qqjd93vq73dtt1sz95p241n7qwklihtq

Experiència A4
16:00 h

“Lligams pedagògics amb la Robòtica”.

Esther Rodriguez, Blai Bellvel i Maikel Blanco. Col.legi Vedruna Vall. Terrassa.

Descripció: Cercar un canvi metodològic transversal i global a l'aprenentatge en totes les etapes educatives a partir d’una temàtica innovadora, creativa i motivadora.

Adreçat a totes les Etapes educatives.

Experiència A5
16:30 h

"Conclusions GrupTech Robòtica i Programació".

Coordinat per Sandra Huerto.

Descripció: L’objectiu d’aquest grup de treball ha estat descobrir estratègies educatives, metodologies didàctiques i recursos tecnològics vinculats amb la programació i robòtica que ens permetin desenvolupar propostes educatives de qualitat a través de l’intercanvi, la comunicació i l’experiència dels participants en el Grup de Treball. Presentem algunes de les noves experiències educatives creades a partir dels coneixements adquirits al llarg del curs.

Adreçat a l’Etapa educativa de Primària i Secundària.

Recull de propostes didàctiques:
https://app.box.com/s/g5c6rs3ml650krk89nsnqltiwdgm3ktr

Taller B1
11:15 h

"Introducció a microbit".

Formador: Marc Genevat i Anna Sanchís(Make&Learn)

Descripció: Vine a descobrir la nova placa microbit, et sorprendrà. Veuràs com d'intuïtiu i creatiu pot ser aprendre programació i electrònica. No t'ho pots perdre!

Adreçat a l’Etapa educativa de cicle Mitjà i Superior de Primària i Secundària.

Experiència B2
12:40 h

Guanyador del 2n premi TIC: “Revolució matemàtica”.

Jordi Ventura. Col.legi Divina Providència. Mataró.

Descripció: Ús de la gamificació en les matemàtiques de secundària i de les xarxes socials (Instagram i Youtube) per augmentar la motivació de l'alumne/a en la matèria.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: Secundària.

Taller B3
15:00 h

"Aprèn jugant amb MINECRAFT Educació".

Formadora: Leticia Ahumada (Microsoft)

Sinopsi: Obrim un món de possibilitats amb Minecraft: Education Edition, un joc que està arribant a totes les aules per treballar des de l’aprenentatge basat en projectes d’un mode col•laboratiu, fins a temes com la programació, les STEM i més. Els nens ja el coneixen i probablement sigui el seu joc preferit, t’atreveixes a canalitzar aquesta energia?.

Adreçat a l’Etapa educativa de Primària i Secundària (1r i 2n).

* Tutorial: https://app.box.com/s/4rvikug0qq4z3s47vjvys0g9gvtq7si7

Experiència B4
16:00 h

“ICH.app L’escola a la teva butxaca”.

Albert Martín Serra i Genaro de Gamboa. Col·legi Immaculada Concepció Horta. Barcelona.

Sinopsi: És una aplicació que facilita i simplifica la comunicació entre famílies i escola en temes com absències/retards, professors particulars i servei de menjador. L'aplicació està dissenyada i desenvolupada per alumnes de robòtica de 3r d'ESO.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: Secundària.

Experiència B5
16:30 h

“#robocor”.

Jordi Ferrer i Susanna Tuset. Col.legi Sagrat Cor Sarrià. Barcelona.

Sinopsi: Exemple de com hem implementat la robòtica a l’escola, sobretot ens centrarem a Primària, amb les seves prioritats i reptes. Com la robòtica i la programació ha anat impregnant diferents àmbits, tan curricular i extra curricular de l’escola. Per acabar parlarem de l’enfoc que fem de la robòtica amb valors #robocor . Una robòtica al servei de les persones.

Adreçat a l’Etapa educativa de Primària.

Taller C1
11:15 h

“Comencem amb la robòtica: Bee-Bot, Cubetto i els Albert UO i School”.

Formador: Joel Ciruelos (RO-BOTICA).

Sinopsi: Presentem alguns dels recursos més populars per a iniciar-se en el treball del pensament computacional en les primeres etapes educatives. Aprendre jugant.

Adreçat a l’Etapa educativa d’ Educació Infantil i Cicle Inicial de Primària.

* Els participants hauran de portar una tauleta Android amb les Apps següents instal.lades per realitzar aquest taller: 

- Blue-bot:
Ipad - https://itunes.apple.com/es/app/blue-bot/id957753068
Android - https://play.google.com/store/apps/details?id=air.BlueBot

- Albert (només funciona amb ANDROID):
Smart Robot - https://play.google.com/store/apps/details?id=org.smartrobot.android.launcher&hl=es
Stack for ROBOID - https://play.google.com/store/apps/details?id=school.hamster.android.stack&hl=es

Experiència C2
12:40 h

Guanyador del 3r premi TIC: “L’estómac: però… com es fa la caca!?”.

Judit Redondo i Bárbara Ibáñez. Col.legi Voramar. Barcelona.

Descripció: A la classe de P5 hi ha l’interès de saber que fa el menjar des que el posem a la boca fins que surt pel forat del cul. El repte de saber quin circuit corporal fa l’aliment motiva poder fer ús de la robòtica, dels Bee-bot per visualitzar el camí que farà el menjar. Però com fem per saber-ho? A partir dels seus previs, d’investigar, de posar en comú i arribar a conclusions aprenem com el menjar que entra per la boca i que el cos no necessita arriba a sortir per l’anus quan fem caca.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: Educació Infantil.

Taller C3
15:00 h

“Els robots de LEGO® Education WeDo 2.0 en el treball per projectes a Primària”.

Formador: Joel Ciruelos (RO-BOTICA).

Sinopsi:Treballarem un mínim de 4 projectes diferents per a conèixer com ens poden ajudar els robots WeDo a donar vida a la ciència i la programació.

Adreçat als Cicles Mitjà i Superior de Primària.

* Els participants han de portar una tauleta o portàtil amb el programari instal.lat:

https://education.lego.com/en-us/downloads

Experiència C4
16:00 h

"Invents musicals: de la pretecnologia a la robòtica (passant per la música)".

Carles Mesa. Col·legi Sant Pere Claver. Barcelona.

Sinopsi: El projecte Invents musicals va néixer el curs 2011-12 com a pràctica compartida entre les àrees d’Educació musical i Educació visual i plàstica, com a resposta al desig de trobar punts d’unió entre les dues branques de l’Educació artística, i oferir als alumnes experiències d’aprenentatge significatiu i gratificant a traves de l’experimentació i la creativitat conjunta.

L’objectiu principal del projecte és la creació d’un instrument musical que pugui ser incorporat en una instrumentació grupal. Amb el pas dels anys, hem vist com el projecte ha anat evolucionant, empès per la voluntat de millorar i actualitzar-se, incloent any rere any novetats tant en el material sonor com en la tecnologia emprada. D’aquesta manera hem passat de dissenyar i construir instruments basats en circuits elèctrics senzills, a incorporar la robòtica, de la mà de LEGO Mindstorms EV3, la programació amb Scratch i Makey Makey, o l’ús de la Touch Board. Fins i tot ens hem arriscat a endinsar-nos en el món d’Arduino.

Adreçat a l’Etapa educativa de Primària.

Experiència C5
16:00 h

"Robopropostes educatives per totes les etapes"

Joaquim Ruiz. Col.legi Pare Enric d'Ossó (FET Bellvitge).

Sinopsi: Al taller s'exposarà la modesta experiència a la nostra escola del camí real fet i cap a on apunta en el futur pròxim, per introduir la Programació i la Robòtica Educativa dins del curriculum de totes les etapes. Amb exemples d'activitats i projectes reals es desvetllaran les claus d'èxit i fracàs d'aquest plantejament.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: Infantil-Primària-Secundària

Taller D1
11:15 h

"Scratch a l'aula"

Formadora: Sandra Huerto (TRESDOSÚ).

Sinopsi: Amb Scratch podem dissenyar històries interactives, jocs, animacions o música. I com podem treballar amb un micròfon o la webcam? Interacció i programació.

Adreçat a l’Etapa educativa de Primària cicle mitjà i superior.

* Imprescindible disposar d'un ordinador per realitzar aquest taller.

Tutorial: https://app.box.com/s/2ju246qfavqwkxyq655z4h1czot71eyh

Experiència D2
12:40 h

Guanyador del premi TIC Pastoral: “eMotion in the Mediterranean”.

Fina Vendrell i Angeliki Kougiourouki. Col.legi Sant Josep. Navàs.

Descripció: eMotion in the Mediterranean és un projecte eTwinning, l'objectiu del qual fou la creació d'una pel·lícula iStopMotion l'argument de la qual barreja emocions i sentiments i el descobriment de diferents països de la Mediterrània fent ús de la llengua anglesa com a vehicle de comunicació. Treball és totalment cooperatiu, interdisciplinari i integrat en el currículum escolar. L' ús d'una gran varietat d'eines TIC ha permès aconseguir l'objectiu principal del projecte: creació de la pel·lícula "Adventures in the Mediterranean".

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: Educació Primària.

Taller D3
15:00 h

"Crea la teva primera App pel mòbil".

Formadora: Sandra Huerto (TRESDOSÚ).

Sinopsi: Com funciona AppInventor? Crearem una petita aplicació amb la qual poder pintar al teu mòbil i entendre el funcionament de la programació de mòbils.

Adreçat a l’Etapa educativa de Secundària.

Tutorial: https://app.box.com/s/iggv4zipe4p9u79pe2wfpybc2q3mcclq

Experiència D4
16:00 h

"Una mirada a la First Lego League des del col.legi".
Christian Pàmies. Viaró Global School. Sant Cugat del Vallès.

Explicació de la implementació del projecte FLL al col·legi des dels seus inicis. Es parlarà de l’evolució del projecte, l’organització en l’espai i el temps, els valors que aprenen els alumnes i el paper dels professors-entrenadors. Es farà una ullada a la Micro FLL organitzada pel col·legi i finalment veurem com els alumnes han fet per trobar finançament pels viatges internacionals. L' última part del taller serà per resoldre preguntes. 

Adreçat a l’Etapa educativa de Secundària.

Breu tutorial: https://app.box.com/s/wx05yj3zrqto84t4p9v2mx3z7asp0oxp

Experiència D5
16:30 h

“Més enllà de la Robòtica”.

Mn. Anna Vilaró. Col·legi Sant Andreu. Badalona.

Descripció del procés i etapes des de l’inici fins l’arribada al campionat d’un projecte cocreat per alumnes de Secundària, sense oblidar els valors i les vivències viscudes en els seus viatges pels mateixos alumnes .

Adreçat a l’Etapa educativa de Secundària.

Ponència final

"Programació, Robòtica i competència digital metodològica" (Jorge Coderch).

Sinopsi:
Imagina, crea i comparteix, aquest és el famós repte que ens proposen els creadors de llenguatge de programació Scratch. Programar i construir robots, fer descobertes i trobar solucions, compartir-les i reinventar-les són activitats complexes, apassionants, que poden formar part del procés d'aprenentatge dels nostres alumnes. El repte per als mestres és encara més gran, no només haurem de dominar els aspectes instrumentals, també haurem de reflexionar sobre els aspectes metodològics, el guiatge i l'aprenentatge compartit.

CV:
Pedagog i especialista en educació i TIC. Professor a les facultats d'Educació i de Comunicació de Blanquerna. Formador de formadors i assessor sobre l'ús de les TIC en entorns universitaris. Interessat en el món de la programació i la robòtica educativa des de fa més de 30 anys.

Material de suport: http://www.pearltrees.com/jcoderch/jornada-tic-fecc-10-05-2018/id20512689


Al final de la jornada i entre les persones que siguin presents es farà un sorteig d'un present.