Tallers, Experiències i Debats



Ponència inicial
9:45 h

“Les noves aules: més enllà dels dispositius mòbils" (Juanmi Muñoz)

Sinopsi:
Estem començant a viure un nou paradigma educatiu, immers en una realitat social i cultural complexa i líquida com diria en Zygmunt Bauman. Les persones que ens dediquem a la docència hem de desenvolupar la nostra tasca en un nou paisatge en el que la tecnologia és un element que ve de sèrie. Els dispositius mòbils es fan cada vegada més presents, però també hi ha elements externs que fan re-configurar la concepció dels espais d'ensenyament / aprenentatge i per tant, haurem de repensar-los, més enllà dels dispositius mòbils o de les caduques aules del segle XIX.

CV:
Juanmi Muñoz, mestre i pedagog pragmàtic. Especialista en acompanyament de processos d'innovació educativa, especialment de la ma de les tecnologies. Ha estat assessor tècnic docent al Departament d'Educació i al Consorci d'Educació de Barcelona i professor col·laborador de la UOC. Actualment és co-director de l'Observatorio de Innovación Tecnológica y Educativa de l'associació Espiral, Educació i Tecnologia i co-fundador de la consultora CEL Working.

Taller A1
11:00 h

"Crea la teva primera App pel mòbil".

Formadora: Sandra Huerto (TRESDOSÚ).

Sinopsi:
Com funciona AppInventor? Crearem una petita aplicació amb la qual poder pintar al teu mòbil i entendre el funcionament de la programació de mòbils.

Adreçat a l’Etapa educativa de Secundària.

* Breu tutorial: https://app.box.com/s/68ror4y0ts2qkg2pxypz5i7sz0zdflqz

Experiència A2
12:40 h

Guanyador del 1r premi TIC: “Rastregem el Ripollès”

Autors: Edgar Saló i Núria Moret. Col.legi Salesians (Ripoll)

Descripció:
Rastregem el Ripollès és un projecte realitzat per nens i nenes de CM de l'Escola Salesians Ripoll. Com a producte final vam realitzar una audioguia del parc d'animals de Molló Park adaptada per a persones cegues mitjançant una APP digital.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: Cicle Mitjà d’Educació Primària

Debat A3
15:00 h

"TIC i protecció de dades".

Moderador: Autoritat Catalana de protecció de dades

Sinopsi:
Espai obert de participació on debatrà un tema tan d'actualitat amb l’arribada de la nova Llei LOPDGDD (Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals). Es compartiran consells i mesures a implementar en la protecció de dades.

Experiència A4
16:00 h

“ART 360: una experiència multidisciplinar amb realitat virtual”.

Maikel Blanco i Jordi Coll. Vedruna Catalunya Educació.

Art 360 és un projecte interdisciplinar que té com a objectiu fusionar coneixement, tecnologia i innovació . Art 360 és un projecte EN XARXA (som 36 escoles), col.laboratiu (entre centres, professors, matèries i alumnes), competencial i integrador (posa en funcionament les competències i disciplines del segle XXI). Amb ART 360 s'estudia una obra arquitectònica de l’entorn proper a cada escola Vedruna a partir de tres punts de vista: Històric i social (Treball del context històric, emmarcat en la ciutat, i explicació de la vessant arquitectònica); Tecnològic (gravació i edició en 360 i gestió de dades a l’aplicació; i Artístic (Anàlisi formal de l’edifici i recreació escultòrica). Tot el contingut es puja a una app creada especialment per al projecte de georeferenciació. Guanyadora del 1r PremiTIC del 2018.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: Educació Primària i Secundària.

Taller B1
11:15 h

"Fem ús correcte de les apps a l'aula d'infantil i primària"

Formadora: Fer del Real

Descripció:
Com a docents que desitgem fer ús de les Tecnologies Educatives dins de l'aula ens podem trobar un ampli ventall pel que fa a tècniques i metodologies per a crear ambients més motivadors en l'aprenentatge dels nostres alumnes. Avui dia amb les metodologies actives fem ús de les eines didàctiques, com són les apps, com a recursos educatius, però realment sabem com utilitzar aquestes eines com un mitjà i no com un fi? En aquest curs / taller veurem alguns aspectes pedagògics que ens ajudaran a fer servir aquestes apps com un recurs didàctic poderós per utilitzar a les nostres aules d'infantil i primària.

Adreçat a les Etapes d'Infantil i Primària

Experiència B2
12:40 h

Guanyador del 2n premi TIC: “Robotast Gastronòmic

Sergi Esteve. Escola Tabor (Santa Perpètua de Mogoda).

Sinopsi:
El projecte presentat està enquibit dins un gran Projecte anomenat Catalunya Experience per alumnes de cinquè de primària. Els alumnes preparen una experiència per Catalunya a un convidat d’un altre país. Dins els continguts treballats en aquest projecte (relleu, clima, situació de Catalunya, organització política, organització territorial, símbols i tradicions…) s’hi troba la gastronomia de Catalunya i vam aprofitar aquest contingut per a desenvolupar les eines TIC a l’aula mentre desenvolupaven els diferents aprenentatges.

Amb tots aquests recursos i aplicacions hem anat construint el nostre aprenentatge i l’activitat final amb les famílies que consistia en fer un tast de la gastronomia de Catalunya tot viatjant per les diferents comarques amb les Beebot i llegint els diferents codis QR generats veure els diferents plats típics de les comarques de Catalunya.

Al mateix temps els pares i mares feien una segona activitat amb els Probot de relacionar el plat típic amb la comarca corresponent. Per poder relacionar les diferents receptes i comarques es calculava l’angle de gir del robot per poder arribar a la comarca corresponent.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: Cinquè d’Educació Primària.

Debat B3
15:00 h

"MLearning, el punt de vista dels alumnes"

Moderador: Professor d’Educació Secundària

Sinopsi:
Espai obert de participació on alumnes de Batxillerat donaran la seva visió sobre la utilització dels dispositius mòbils.

Experiència B4
16:00 h

“Acting and filming”

Blanca Baurier i Sandra Lladó. Col.legi Sagrat Cor Sarrià (Barcelona).

Sinopsi:
Realització de curtmetratges utilitzant tauletes i eines digitals que finalment es fan servir pel Festival de final de curs.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: Cicle superior d’Educació Primària (5è i 6è)

Taller C1
11:15 h

"Edició Vídeo i imatge amb dispositius mòbils"

Formadora: Mónica Sobrado (FECC)

Sinopsi:
En aquest taller veurem com millorar les nostres composicions d’imatge i vídeo, però sobretot posarem en pràctica les diferents funcionalitats de les aplicacions Photoshop Express i Filmora Go, per treure’n el màxim profit i obtenir resultats amb gran impacte visual de les nostres fotografies i vídeos.

Adreçat a totes les etapes

Experiència C2
12:40 h

Guanyador del 3r premi TIC: “A rodar!”

Joan Pau Garcia i Javi Sanchez. Col.legi Salesians (Badalona)

Sinopsi:
Experiència d'un aprenentatge basat en reptes entre els/les alumnes de CFGM i 4t d'ESO. Els/les alumnes de 4t de l'optativa de tecnologia i els de 1r de CFGM de mecanització treballen plegats en l'assoliment del repte plantejat. Una experiència de treball i sobretot de convivència entre dues seccions de l'escola que ha aquest curs hem ampliat a tots els CGFM que oferim i a tot l'alumnat de 4t d'ESO.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: 4t d’Educació Secundària i CFGM

Debat C3
15:00 h

"TIC imatge i comunicació"

Moderador: Sergi Gallego

Sinopsi:
Espai obert de participació on debatrà un tema que cada dia és més important pels centre educatius en una societat connectada. Es donaran consells i estratègies de comunicació per aconseguir un bon màrqueting.

Experiència C4
16:00 h

“Ei! et penja un fil!" Com ens vestirem d'aquí 50 anys? Fem realitat el treball ABP a Secundària”

Ponents:
Montserrat Jiménez Vedruna Catalunya Educació-Prats de la Carrera i Pepi Contreras Prats de la Carrera (Palafrugell)

Sinopsi:
"Ei! et penja un fil" és fruit del treball per projectes al centre . En aquest cas a 1r ESO. Organitzar les matèries de manera diferent, desfragmentitzar continguts, treballar de manera competencial , introduir TAC … i molt més per avançar cap un model pedagògic que posi l'alumne/a al centre d'interès. Experiència premiada als Mobile Learning Awards 2019

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: 1r d’Educació Secundària

Taller D1
11:15 h

"WiFi mLearning. Anytime, Anywhere"

Formador/a: Jesús Barrajón González, Enginyer de Telecomunicacions.

Country Manager Spain & Portugal, Aerohive

Sinopsi:
Els espais dedicats a l’ensenyament es transformen. Són mòbils. Alumnes i professors surten de l’aula i desenvolupen la seva activitat en qualsevol espai de l’escola. Les tecnologies mòbils requereixen un correcte dimensionament del senyal wifi. Abordarem com anticipar-nos i resoldre satisfactòriament els requisits de connectivitat en entorns preparats per al mLearning.

Responsables TIC que afrontin canvis en els requeriments wifi del centre.

Taller patrocinat per Ene Telecom, integrador de sistemes de telecomunicacions.

* Breu tutorial: https://aerohive-www-cdn.aerohive.com/wp-content/uploads/Aerohive_Solution_Brief_Education.pdf

Adreçat a totes les etapes.

Experiència D2
12:40 h

Guanyador del premi Pastoral: “Campanya de comunicació del banc de sang”

Carme Castillo. Col.legi Maria Auxiliadora-Salesianes (Terrassa)

Sinopsi:
Activitats realitzades per quatre alumnes d'atenció individualitzada per promocionar una campanya de donació del Banc de Sang.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: 5è i 6è d’Educació Primària amb alumnes d'atenció individualitzada

Debat D3
15:00 h

"Innovació amb dispositius a l’aula"

Moderador: Xavier Suñé

Sinopsi:
Sobrevolarem diverses realitats que s’estan evidenciant al voltant de l’ús dels dispositius mòbils al servei de l’ensenyament-aprenentatge i reflexionarem al voltant de la competència digital del professorat i alumnat i dels espais d'aprenentatge necessaris lligats a metodologies actives amb m-learning.


Experiència D4
16:00 h

"mEduTarraco"

Autors: Xavier Suñé

Sinopsi:
Projecte col·laboratiu, inclusiu, multicompetencial i interdisciplinar de georeferenciació i tecnologia mòbil adreçat a l’alumnat de cicle superior de primària, a secundària i a batxillerat, amb l’objectiu de que els alumnes de les comarques tarragonines coneguin la ciutat de Tarragona, aprenguin a moure’s i descobrir-la així com engrescar-los a trobar diferents indrets de la ciutat: monuments, espais industrials, culturals o de lleure. A cada punt han de dur a terme diferents accions i activitats didàctiques competencials “in situ” per aconseguir punts.

És l’excusa perfecta per conèixer la ciutat multidisciplinàriament, aprendre a aprendre i assolir un gran nombre de competències cooperativament, de forma lúdica.

Adreçat a les Etapes de Cicle Superior de Primària, ESO, Batxillerat i CF.

Taller E1
11:15 h

"Realitat Augmentada i Realitat Virtual dins de l'entorn Geo Tools"

Formado: Manel Trenchs

Sinopsi:
Practicarem amb les diferents eines que ens permeten generar activitats on la geolocalització, la realitat augmentada o la realitat virtual hi tenen presència. Per exemple, Google Earth, Google Arts & Culture, Google Expeditions, Tour Builder, Tour Creator, Google Maps…

Adreçat a l’Etapa educativa de Secundària i Batxillerat

Experiència E2
12:40 h

"Classcraft, gamificant l’aula"

Oscar Iribarren. Col.legi Jesús-Maria "Claudina Thévenet" (Barcelona)

Sinopsi:
Eina que permet treballar i millorar, per mitjà dels dispositius mòbils, la gestió de l'aula (tant de comportament, normes hàbits, etc com de les tasques escolars.També ajuda a fomentar el treball en equip i el cooperatiu.

Etapa educativa on s’ha desenvolupat: A partir del Cicle Superior d’Educació Primària.

Debat E3
15:00 h

"Implementació d’eines emergents"

Moderador: Manel Trenchs

Sinopsi:
Parlarem sobre les diverses eines tecnològiques que avui, com a professors i alumnes tenim a l'abast per treball, i aleshores reflexionarem de les avantatges i inconvenients de les mateixes; i dels seus espais d'aprenentatge.

Experiència E4
16:00 h

"gironART18"

Manel Trenchs. Escola Pia (Mataró)

Sinopsi:
Explicarem l'experiència educativa que vam fer al voltant de Girona el curs passat, on també podrem fer la comparació amb la d'aquest any que es va fer per Vic (#osonART19). L'activitat és una ruta geolocalitzada on els alumnes per grups han de visitar diversos llocs, respondre preguntes, ... i on la tecnologia té un paper important (Google Earth, Google Forms, Tour Builder...)

Adreçat a l’Etapa educativa de Secundària i Batxillerat.

Ponència final
17:00 h

"La realitat del desplegament digital als centres educatius. Nous reptes en els processos d’ensenyament-aprenentatge a l’escola i a l’aula" (Miquel Àngel Prats)

Sinopsi:
El binomi educació i (noves) tecnologies és sempre controvertit. Més enllà de la simple incorporació tecnològica a les escoles, no exempta de problemàtiques diverses, el debat en profunditat es troba essencialment a buscar una autèntica renovació metodològica i una transformació educativa que permeti estar a l'alçada de les circumstàncies de la societat actual. Tanmateix, el nou marc competencial exigeix canvis profunds en els processos d'ensenyament-aprenentatge en els què l'alumne es converteixi en el veritable protagonista. I la tecnologia en general i les noves tecnologies de la informació i la comunicació en particular, com defensarem en la conferència, són un gran mitjà i un gran pretext per aconseguir-ho.

En aquest sentit, abordarem principalment quatre línies de reflexió que permeten comprendre el què i el com sobre els nous reptes que ens plantegen les tecnologies digitals en els processos d’ensenyament-aprenentatge a l’escola i l'aula. En primer lloc, farem unes breus consideracions prèvies sobre la temàtica a tractar; en segon lloc, farem un breu repàs al context sociotecnològic actual; en tercer lloc, coneixerem dades objectives del desplegament digital a nivell català, i en quart lloc, farem un repàs a deu principis per orientar pedagògicament i de forma estratègica els usos tecnològics a l'escola i a l'aula.


CV: 
Mestre, Psicopedagog i Doctor en Pedagogia per la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna de la Universitat Ramon Llull de Barcelona. Actualment, és professor titular de Tecnologia Educativa i investigador responsable de la línia eduTIC del Grup de recerca consolidat PSiTIC (Pedagogia, Societat, Innovació i TIC) de la FPCEE Blanquerna de la Universitat Ramon Llull. És també membre del comitè científic de la Fundació Jaume Bofill i del Summit ITworldEdu, així com col·laborador del Projecte Edu21.

Durant la seva vida professional, ha compaginat l’activitat acadèmica universitària amb l’activitat divulgativa en diferents mitjans de comunicació. Ha estat director del CETEI de la Fundació Joan XXIII (2008-2011); director de grau d'educació infantil de la FPCEE Blanquerna-URL (2013-2019) i de les cinc primeres edicions del ITworldEdu Summit (2008-2012), així com vocal de Comunicació del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (2006-2008).



Al final de la jornada i entre les persones que siguin presents es farà el sorteig d’un Access Point wifi patrocinat per Ene Telecom.